Gezi Alemi ::::: Hindistan ::::: Jaipur ::::: JAIPUR :Pembe Şehir-Racasthan eyaletinin başkenti
Hindistan Jaipur 02 Mayıs 2020 25 Şubat 1990
28 Şubat 1990
2896 2 muratozsoy

JAIPUR :Pembe Şehir-Racasthan eyaletinin başkenti

Çöller, develer ve bedeviler bölgesi Rajasthan'ın başkentindeyiz. Eski evlerin yapıldığı pembe renkli kumlu taşlar nedeniyle Jaipur " Pembe Kent" de deniyor.

Jaipur'da, Jantar Mantar gibi ilginç bir adı olan, eski bir astroloji merkezine gidiyoruz. Buradaki güneş saatinin, gerçek zamanı üç saniye farkla verebildiği rivayet ediliyor. Tam Jantar Mantar'dan içeri giriyorduk ki, bir "Yasak, kardeşim!"ci dikiliyor karşımıza. İzinlerimizi gösteriyoruz. Bakıyor bakıyor, "Bunlar yetmez!" diyor. Eski eserlerle ilgili bir başka merciden, bir izin belgesi daha almamız gerekiyormuş. İyi, güzel de, güneş de batmak üzere! Son derece "Jantar mantar" bir durum! Şansımıza bakın ki, astroloji merkezi açık havada kurulmuş. Hemen, otobüsümüzün üstüne çıkıp zum yaparak çekiyor kameraman arkadaşlarımız Jantar Mantar'ı...

O denli renkli ki insanların giysileri Jaipur'da, yoldan geçen insanları, kıyafetine bakıp "Bu Fenerli, şu Cimbom!" diye takımlara ayırıyoruz. Sanki, sürekli bir bayram yaşanıyor kentte! Şiva Tanrısı kılığına girmiş dilencilere bile rastlıyoruz sokaklarda. Trafik ise, İstanbul'a rahmet okutacak derecede. Kamyonlar, develer, arkasında iki kişilik koltuğu olan bisiklet-taksiler ve inekler öylesine bir hengâme oluşturuyorlar ki, yollarda saatlerce sıkışıp hareket edemiyorsunuz.

Rakamlara bakılırsa, Hindistan'daki ineklerin sayısı iki yüz milyonu bulmuş. Adım başı ineklerle burun buruna gelmemizden de belli zaten bu durum. İneklere ek olarak sokakta ya da parkta yürürken domuzdan sincaba, papağandan tavus kuşuna, akbabadan kobra ve piton yılanına, firavun faresinden file kadar her an bin bir çeşit hayvanla da karşılaşabiliyor insan Jaipur'da!

Dilencilerin sattığı kıymetli taşlar

Jaipur'da lapislazuli taşlarını işleyen ve kente bu kıymetli taşı tanıtan bir ailenin konuğu oluyoruz. Dükkân sahibi Ali usta, Afganistan, Şili ve Rusya'da çıkarılan lapisi işleyip bu taşın tanınmadığı yıllarda, karatı elli rupi gibi komik bir fiyata satmak istediklerini ama bunu bile başaramadıklarını anlattı uzun uzun. Sonunda satış işini dilencilere devretmişler, yüz tane lapis taşını beş rupi gibi komiğin de ötesinde bir paraya sattırmışlar! O dönemlerde, beyaz lapis varmış ellerinde. On beş yıldan beri de mavi lapis işlerlermiş. Ama artık, 'lacivert' diye de anılan lapis taşı tanınmış ve fiyatlar da inanılmaz ölçüde fırlamış tabii!

Lapis atölyesindekilerle vedalaşıp Jaipur'un ünlü Hava Mahal'ini yani "Rüzgarlı Saray"ını çekmeye gidiyoruz. Ardından, Jaipur'un kuzeyindeki, Aravali tepelerine kurulmuş Amber Sarayı'na yöneliyoruz. Son olarak da duvarlardaki binlerce küçük aynadan dolayı "Aynalı Mekân" anlamına gelen Şiş Mahal'i çekiyoruz.

Şükran Şahin
(07 Mayıs 2020)

Teşekkürler, tebrikler Murat bey, sizin rehberliğinizde bir geziye katılamadım henüz.Umarım bir gün olur.

(02 Mayıs 2020)

Murat hocam, bu kızımızın resmini yıllar önce bizimle paylaştığın gezi fotolarından hatırlıyorum. Kısmet yazıyı da okumakmış. Kalemine sağlık hocam. Yeni yazılarını bekliyoruz.